maj 25, 2009

Expressen mästare i fuskmedia..

...eller Dubbelnollorna på Expressen

------------------------------

Den 25 maj 2009 vet kvällstidningen, förlåt kvällsblaskan, Expressen inte vem som är LOs ordförande. De hittar på egna stories och gör vad som helst för att sälja lösnummer. De drar sig inte för att publicera fejkade artiklar och bilder som föreställer fel person. Dagens blunder kommer att gå till historien, jag ska skriva dubbelnollorna med bläck i min dagbok. Det är skrämmande! Hur är det ställt med journalistiken? Vad är det man vill uppnå? Stämmer ryktet att Expressen är beredda att göra vad som helst och till och med hitta på och förvanska sanningen? Expressen har bett Wanja Lundby-Wedin om ursäkt, men det hjälper inte. Det här var väldigt lågt. Bonnierägda TV4 och Expressen tycks ha bestämt sig för att sabla ner LO och arbetarrörelsen. Runt Norra Bantorget satt de idag och häckade i sina röda bilar med paraboler och jätteobjektiv. De väntar på att nåt stort ska hända, riktigt vad har jag inte förstått. Hur mycket är sant av det som publiceras i deras medier? De beskriver LOs semesteranläggning i Italien som lyxhotell. Det där är bara trams. LO har inga lyxhotell. Håll er till sanningen och sluta upp med att vara lakejer åt högerkrafter och kapital. Egentligen är jag inte förvånad men ändå grymt besviken. Jag tror inte att de kommer att lyckas. Wanja är så pass stark att hon kommer att klara detta. Det är många som tycker som jag - men vi har inga "egna" tidningar och medier. Expressen bör snarast skicka anvariga journalister på kurs. Det är svårt att hänga med i alla turer om allt som Wanja anklagas för. Patriarkala strukturer och uppfattningar finns i hela samhället också inom journalistiken. Hade Wanja varit man så hade betydligt fler stått upp och stöttat och försvarat henne. Vi har alla brister och fel. Vem är perfekt? Och vem gör inga misstag? Stå på dig Wanja, du behövs!

----------------