november 07, 2008

Mellannorrland runt på fem dagar

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- --På Berndtssons Tryckeri i Östersund är alla med i facket. Från vänster: Halvar Halvarsson, Christer Hedman, Hasse Marklund, Kjell Ölveby och Sonny Stolth. Tack för kaffet!
_____-_____________________
________________
Stockholm-Sundsvall-Sveg-Östersund-Sollefteå-Ö-vik-Härnösand-Matfors-Sundsvall-Stockholm. Det har blivit några mil den här veckan, ungefär 176 mil innan jag är tillbaka och hemma i Stockholm på fredag kväll.

Det föll på min lott att besöka Grafiska Fackförbundets medlemmar på ett antal grafiska arbetsplatser i Västernorrland och Jämtland (Mellannorrland). Det börjar bli ganska glest mellan arbetsplatserna på våra nordliga breddgrader. I stort sett alla besök och möten uppskattades. Det känns i alla fall så. Jag åkte bil med Mellannorrlands avdelningsordförande Bodil Silén i början av veckan och sedan bytte Bodil plats med Rickard Ivarsson, som också är med i avdelningsstyrelsen. Vi är ett bra team, Bodil, Rickard och jag. Vi har samtalat, lyssnat och agiterat på arbetsplatserna. Meningen med vår förening, facket, kollektivavtalen, arbetslöshetsförsäkringen, politik, samgåendet med Skogs- och Träfacket och mycket annat har diskuterats. Nu börjar jag vara ganska tom i bollen, fast på ett positivt sätt.

Jag blir väldigt glad när medlemmar och förtroendevalda tar upp det internationella fackliga arbetet. På flera arbetsplatser tog medlemmarna upp att förbundet bör öka aktiviteterna på den globala arenan. Vi måste skydda våra intressen och medverka till att grafiker i vår omvärld får bättre villkor. Ett av de få minustecken som jag noterat är att det på vissa arbetsplatser är väldigt få kvinnorav. Jag gör mer än gärna om denna resa med träffar och möten.
____________________________________________________________________________________________
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------Bodil Silén, ordförande Grafiska Fackförbundet Avd 12 Mellannorrland. Både jag och Bodil gillar jazz. Jag tror Bodil blev lite impad av mitt musikval när jag spelade min nyinköpta CD med Svante Thuresson i bilen.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------Rickard Ivarsson väljer lunchställena med omsorg. Rickard och jag åt indiskt i Sundsvall.
_____________------------
_____________________________________________________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Elisabeth Svensson och Kristina Gillström, Sundsvalls Tidning.
______________