november 13, 2008

Säkerhetskontrollen missade min kniv















Arlandas säkerhetskontroll missade min fruktkniv som låg säkert i innerfickan. Fråga P-O Sjöö om du inte tror mig. Säkerhetsmissen kanske beror på att Obama ska ersätta Bush, vad vet jag. Fruktniven brukar hänga med av bara farten - men aldig i mitt handbagage eller i fickan. Vi får se vad som händer på flygplatsen i Luleå i morgon kväll, fredag.

Luleå är ganska vackert så här års. Runt 6 minusgrader, snö och trevligt folk. Hollywoodstjärnan Maud Adams är också på besök i sin hemstad. Hon har invigt MR-dagarna. Det är mycket folk. Det talas om rekord. 3 500 deltagare mot förra årets 2 000 i Stockholm. En mängd organisationer, politiker och ledare har samlats. Det handlar om mänskliga rättigheter. 150 seminarier och möten ska avverkas 13-14 november. Idag var jag bland annat på ett seminarium om rättvis handel. Maria Collin föreläste om silverindustrin i Nepal. Det var bra, men facket behövs om vi ska snacka rättvisa.

Merparten av aktiviteterna på MR-dagarna sker i Luleås nya kulturhus. På 90-talet var jag en av dem i socialdemokraternas kommunfullmäktige grupp som drev frågan om att bygga ett kulturhus i Luleå. Vi som då stod upp för kulturen var i minoritet. Vi fick vänta ganska många år innan vår vision blev verklighet. Så småningom blev Karl Petersen kommunalråd i Luleå. Kalle har alltid stått upp för kulturen och nu har Luleå ett kulturhus som sprudlar av aktiviteter och rörelse. Tack Kalle! Tack också till alla ni andra som ändrade er.










Kulturhuset i Luleå.