augusti 25, 2008

Vi åker till paradiset, du, jag och våra kompisar i den globala överklassen

Jag har precis läst boken "Välkommen till paradiset" av Jennie Dielemans och Shahab Salehi. Boken handlar om charterturismen och är en spegelbild över rovdriften på exotisk natur och människor. Läs den. Boken fyller ett tomrum, det behövs fler sådana här böcker. Nytt för mig är att Thomas Cook, som anses vara pappa till charterturismen har samma bakgrund som jag, tryckare/grafiker. Jag har själv funderat och sett en hel del under mina egna resor. Många av oss som reser växlar pengar innan vi lämnar Sverige. Det lär vara lite si och så med kollektivavtal i växlingsbranschen. Min kollega Magnus Drougge har fått uppgifter om att varken Forex eller X-change har kollektivavtal. Skandal! Det här måste vara nåt för Finansförbundet och Unionen att ta tag i. Ingen kan göra allt, men alla kan gör något. Det är kanske dags att starta en kampanj med devisen "Res bort, men växla juste".