mars 13, 2009

Buenos Aires - favorit i repris


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Buenos Aires brukar kallas Latinamerikas Paris. 200 kvadratkilometer innehåller mycket. Här finns 146 museer, 17 kulturcentra, 3 500 restauranger, 175 teatrar, 189 biografer och mer än 12 miljoner människor. Kontrasterna är stora. De fattigaste lever direkt på gatan och de rika lever omgärdade av murar och säkerhetsvakter. För den som har pengar är utbudet enormt. Här finns i stort sett allt att köpa. Om man av någon anledning vill följa trenderna och färgerna i modet så är det här man ska shoppa. Det som är inne just nu i Buenos Aires kommer till Sverige till våren och sommaren, helt säkert. Nu är det sensommar och visst kan det vara varmt så in i bomben, men det kan också regna rejält. Jag är här för andra gången. Lite förälskad i Buenos Aires är jag. Syftet med detta besök är att jag ska lära mig spanska. Det är inte det enklaste att lära sig ett nytt språk om man har passerat 40 - jag gör mitt bästa och känner att det går framåt.

Färger, dofter, temperament, design, värme och allt det mesta som möter mig här gör mig både glad och nyfiken. Jag älskar att fotografera och det är inte svårt att hitta motiv här. Man brukar säga att människans bästa vän är hunden. Här finns det hur många hundar som helst eller "perros" som det heter på spanska. Det kan se lite komiskt ut när man möter hundskötare på gatan. De har inte bara en, två, eller tre hundar i koppel att rasta och motionera, det kan vara betydligt fler. Argentina är lika med tango. Det är vackert att se på tango men svårt som attan att dansa tango och själva musiken är enligt mitt tycke mindre bra. Det finns en variant av tangomusik som jag gillar. Det är jazz, pop och rock med inslag av tango. Jag köpte CDn "el miedo a la libertad" med gruppen tanghetto häromdagen på kulturmetropolen Notorius. Tanghetto spelar och varvar låtar av Sting med låtar av Herbie Hancock. Om man ska beskriva Buenos Aires så får man inte glömma alla skyltar, väggar och fasader som är målade med djärva färger och motiv. Maten, det bästa av allt, slår det mesta. Jag har hittat en favorit restaurang som heter "Mi Parrilla". De serverar utsökt kött, grillat på glöd. För en rejäl portion oxfilé får man betala ungefär samma som för en grillad kyckling. Valet blir ganska enkelt, även om kycklingen också är god. Återkommer med mer om Buenos Aires, fram till dess, hasta luego!