oktober 09, 2008

Bangkok calling



Antalet passagerare på planet till Bangkok var något färre än annars. De thailändska medierna rapporterar om blodbad och idag har tisdagens händelser fått namnet "svarta oktober". I tisdags var det kravaller mellan polis och demonstranter. Hundratals uppges ha skadats och två miste sina liv i kravallerna. Jag befinner mig på säkert avstånd från regeringsbyggnaderna, där demonstrationer och kravaller har pågått i drygt en månad. Polis och miltär bevakar strategiskt viktiga byggnader i Bangkok. Jag ser dem stå uppradade här och där. Om man inte läser tidningar eller pratar med folk så är det svårt att känna av det politiska läget. De jag har pratat med känner obehag och också rädsla över situationen. Det är lite komplicerat att förstå vad konflikten i Bangkok egentligen handlar om, jag ska återkomma till detta senare i veckan.

Jag är i Bangkok för avstämning och möten med våra vänner i PPFT, Paper and Printing Federation of Thailand. Sedan några år tillbaka har Grafiska Fackförbundet och Pappers ett utvecklings- och samarbetsprojekt med PPFT. Det handlar om organisering och utbildning. Projektet går åt rätt håll. PPFT har i år ökat sitt medlemsantal med drygt tusen medlemmar.