september 08, 2008

Trygga kvinnliga kaptener i luften

Det är inte många yrken som toppar pilotyrket. Ett fåtal kvinnor är flygkaptener. Jag har träffat två av dem, Anna och Katarina.
Anna har jag växt upp med. Vi gick i samma klass från ettan till nian. Anna var i mina ögon bäst i klassen och jag anade att det skulle bli nåt stort av henne. Några gånger har jag flugit med Anna vid rodret. Jag har dock varit för feg för att knacka på i cockpit. I måndags på väg från Arlanda till Landvetter var det Katarina som hälsade mig och alla andra resenärer välkommen. Efter halva resan tog jag mod till mig och bad att få träffa flygkaptenen Katarina. Jag fick vackert vänta tills planet landat innan jag bjöds in till cockpit och en liten pratstund med Katarina. Av säkerhetsskäl kan jag inte lägga ut någon bild på Katarina. Till vänster, strax utanför bilden sitter dock Katarina.