september 18, 2009

Tillsammans med hjältarna i Bangkok















Jag är i Bangkok. Här känner jag mig alltid lika välkommen. GS Fackets broder-, syster förbund PPFT, Paper and Printing Fedaration of Thailand kämpar på med verksamheten. Sedan några år tillbaka har vi, GS Facket och Pappers ett utvecklingsprojekt med PPFT. Projektet går framåt. De värvar medlemmar, bildar klubbar och ordnar fackliga utbildningar. De har inga ombudsmän eller fackliga heltidare. Det finns heller inget arbetareparti som tillvaratar arbetarnas intressen. Den fackliga medvetenheten är låg och de kämpar i kraftig motvind. Trots alla dessa hinder så går det framåt för PPFT. Tidigare i kväll träffade jag PPFTs organiseringskommitté eller ”action-committee” som jag brukar kalla dem. Denna grupp ansvarar operativt för projektets verksamhet. Utan dem och de aktiviteter som sker mellan våra möten skulle det inte bli mycket gjort. I mina ögon är de hjältar. Jag kommer också att träffa PPFTs styrelse på lördag och söndag. Jag har tagit med mig (bilden ovan) boken ”I en annan del av världen”. Många av de bilder som finns med i boken har jag fotograferat i Bangkok. Två avsnitt i boken handlar om PPFT och facket i Thailand. Internet i all ära, det tryckta ordet funkar fortfarande alldeles utmärkt. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------