augusti 31, 2009

Spontan demonstration i Mexico City

Min vistelse i Mexico City närmar sig slutet. Med nya vänner, ett större nätverk, bra och vettiga möten, så känns det ganska ok att resa hem. Jag tror och hoppas att dagarna i Mexico City ger mest åt deltagarna från fackföreningarna på de multinationella företagen i Latinamerika. De är fackliga hjältar som ger järnet för att göra världen lite bättre. Vare sig vi vill det eller inte så är globaliserinengen ett faktum. Om fackföreningar ska ha nån möjlighet att påverka så är det nödvändigt att träffas över nationsgränserna. Sedan tidigare finns det fyra globala ramavtal inom den grafiska sektorn. Antalet avtal kommer att öka, var så säker, men det kommer inte att bli lätt. Fackliga rättigheter kommer inte per automatik. Vi genomförde en något spontan och till viss del utomparlementarisk demonstration, igår söndag. Folk runt omkring på gatan sjöng med. Det är härligt med spontanitet. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag kunde inte låta bli att ta med "tårtbilden" som jag fotograferade sent en kväll i Mexico City. Dagen efter visade det sig att tårtbutiken firade 82-års jubileum. Alla som kom till butiken en under viss tid fick en tårta. Jag råkade passera butiken och det var en otroligt lång kö, uppskattningvis en fyrahundra meter lång kö! Tyvärr var det för mörkt att fotografera den långa kön. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------