juni 21, 2009

Med P-O vid rodret siktar GS mot framtiden

I dagarna två, 16-17 juni höll det nybildade fackförbundet GS sitt första förbundmöte. Den trevliga och moderna kursgården Rönneberga fungerade som mötesplats. För första gången på väldigt länge satt jag tyst på ett möte, en ny erfarenhet, både spännande och lärorik. Ingen har sagt åt mig att hålla tyst, det kändes helt enkelt bäst så. Det finns andra duktiga talare och inspiratörer. Förbundsmötet som är det högsta beslutande organet mellan kongresserna hade en mängd frågor att ta ställning till. Förbundsmötet antog enhälligt ett uttalande. Förbundet har inte för avsikt att teckna någon överenskommelse med arbetsgivarna om tillfällig arbetstidsförkortning med sänkt utgående lön.
-------------------------------
Det känns också bra att få höra Överkalix-mål på mötena numera. På den konstituerande kongressen i Folkets Hus i Stockholm den 19 maj, som leddes av kongressordförandena Ann-Marie Stenberg och Kurt Larsson, hörde jag för första gången Överkalix-mål på en kongress i Stockholm. Kurt Larssons stämma bidrar till att jag känner mig hemma - min morsa kommer från Överkalix.
--------------------------
GS har den näst yngste förbundsordföranden av LO-förbunden, P-O Sjöö. En ganska trevlig intervju med P-O finns i LO-Tidningen. P-O är precis som jag född på 60-talet. I många år hade fyrtiotalisterna stort inflytande, de styrde och ställde i fackföreningsrörelsen och arbetarrörelsen. De behandlade inte alltid sina kamrater som jämlikar. En del av dem såg sig själva som vuxna, samtidigt som de både såg och behandlade andra som sina barn eller tonåringar. Tack och lov är detta snart ett minne blott.
------------------------