maj 15, 2009

Fler jobb! Gröna jobb! Trygga jobb!














----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Med vind i seglen, inför ganska många åhörarare och supporters presenterade Mona Sahlin huvuddragen i Socialdemokraternas valmanifest inför Europaparlamentsvalet samt förklarade valrörelsen inledd. Jag pratade en stund med Bengt Harju från S-riksdagsgruppen, han var på ett strålande humör och menade att det inte kan börja bättre. Moderaterna hade glest med deltagare sin valupptakt. Hur många vi var som samlats Medborgarplatsen i Stockholm under lunchen idag är svårt att uppskatta, men kanske nånstans mellan femhudra och ett tusen personer, om jag får gissa. Mona Sahlin höll ett ovanligt kort anförande med budskapet: Fler jobb! Gröna jobb! Trygga jobb!
-----------------------------
Jag fick också en liten pratstund med Evin Cetin som jag tror kan bli en stor överraskning i valet till Europaparlamentet. Evin finns med på socialdemokraternas valsedel, som kandidat nummer 29. Evin träffade Barack Obama under presidentvalskampanjen i USA. Hon har förstått att politiker som vill få uppmärksamhet och hitta nya väljargrupper måste röra sig på många arenor. Jag gillar Evins budskap och framtoning. Hon finns både här och där: på Facebook och också på pizza-kartonger. I en kort presentationsfilm om varför hon vill bli vald till Europaparlamentet frågar Evin: "Har ni sett bilden på våra EU kommisionärer? Gubbar, kostymer och femtio plus! Det är hög tid att EU föryngras och blir mer jämställt!"
----------------