september 21, 2008

48 timmar i Norrbotten


I hjärtat av Tornedalen, 144 km från Luleå, med den ena foten norr och den andra foten söder om polcirkeln har jag tagit bilden över Jänkisjärvi. Bakom kameran ligger min farsas barndomshem, från början ett sk Per Albin hus. Namnet på sjön och byn Jänkisjärvi betyder nåt i stil med myrarnas sjö. Numera är det min farbror Tage som bor i huset. Farmor Anna fyllde nyligen 95 år. Jag var och hälsade på henne i helgen på Länsmansgården i Övertorneå. Helgen har gått i turbofart. Vi stannade denna gång 48 timmar i Norrbotten. Om jag räknat rätt så avverkade vi sex besök hos släkt och vänner i lördags. Vi serverades paella och rotsaksgryta hemma hos min far. Birgit och Åke bjöd på älgskav och varma hjortron med glass. Tusen tack. Det är som eljest uppe i norr. Det är där jag har mina rötter. Jag kommer nog alltid att känna mig som en norrbottning, oavsett var jag bor.